ябълка

Ябълката и 12 неща, които сте пропуснали за нея

14.02.2013

Ябълката е най-мекият плод на ябълковото дърво и произхожда от семейството на розите (Rosaceae). Това е едно от най-често култивираните плодови дървета и най-широко известното от рода Малус, който е познат на хората. Дървото произхожда от Западна Азия, където неговия див предшественик- Алма, все още може да се види и днес. Съществуват повече от 7500 известни сорта ябълки, като сортове се различават по големина и цвят.

Центърът от разнообразие на сорта Малус е в източната част на Турция. Ябълковото дърво е може би най-ранно култивираното дърво и плодовете му са се подобрявали в продължение на хиляди години. Зимните ябълки, набрани в късна есен и складирани почти до замръзване, са били важна храна в Азия и Европа хилядолетия наред, а също и в Аржентина и в Съединените щати след пристигането на европейците. Ябълките били донесени в Северна Америка от колонизаторите през 17 век, а първата ябълкова градина в Северна Америка се казва, че е близо до Бостън. През 20-ти век, напоителните проекти в щата Вашингтон започнали развитието на ябълкова индустрия за милиарди.

Повече от 55 милиона тона ябълки са отгледани в световен мащаб през 2005 г., на стойност от около 10 млрд. долара. Китай произведе около 35%. САЩ е вторият водещ производител с малко повече от 7,5% от световното производство. Иран е на трето място, следвана от Турция, Русия, Италия и Индия.

Ябълката е един от най-популярните плодове на света. Тя е известна с чудесния си вкус, както и с високата си хранителна стойност, освен това е популярна нискокалорична закуска. Може да се консумира по всяко време на деня в първоначалния й вид или като ябълков сок. Ябълката се използва за приготвянето на разнообразни  храни и рецепти, като млечни шейкове, плодови салати и десерти. Тъй като ябълката предоставя редица ползи за здравето, се препоръчва да се ядат ябълки всеки ден.

Ето някои от ползите за здравето от ябълките:

  • Укрепват костите – Френски изследователи са установили, че флавоноидът наричан флоридзин, който се намира само в ябълките, може да предпази жените от остеопороза и също може да увеличи плътността на костите. Боронът, друга съставка в ябълките, също укрепва костите.
  • Помагат срещу астмата – Едно скорошно проучване показва, че децата с астма, които пият сок от ябълки всеки ден, страдат по-малко от хрипове, отколкото децата, които пият ябълков сок само веднъж на месец. Друго проучване показа, че децата, родени от жени, които са консумирали много ябълки по време на бременността, имат по-малък риск от поява на астма, отколкото децата, чиито майки не са консумирали толкова често ябълки през бременността.
  • Намаляват риска от Алцхаймер – Едно проучване в университета Корнел показва, че кверцетинът в ябълките може да защити мозъчните клетки от видовете свободни радикали, които могат да доведат до болестта Алцхаймер.
  • Понижават холестерола – Пектинът в ябълките понижава нивата на LDL („вредния“) холестерол. Хората, които ядат по две ябълки на ден, може да намалят холестерола си с до 16%.
  • Предпазват от рак на белия дроб – Според проучване върху 10,000 души, тези, които ядат най-много ябълки са отчели 50% по-нисък риск от развитие на рак на белите дробове. Изследователите вярват, че това се дължи на високите нива на флавоноиди кверцетин и нарингин в ябълките.
  • Предпазват от рак на гърдата – Проучвания направени върху плъхове показват, че плъховете, които ядат по една ябълка на ден имат риск от рак на гърдата с 17 % по-малко. Плъхове, хранени с по три ябълки на ден, имат с 39 % по-нисък риск, а тези, хранени с по шест ябълки на ден – с 44 %.
  • Предпазват от рак на дебелото черво – Едно проучване установило, че плъховете, хранени с обелки от ябълки имат с 43% по-нисък риск от рак на дебелото черво. Друго изследване показва, че пектинът в ябълките също намалява риска от рак на дебелото черво и спомага за поддържане на добро здраве на храносмилателния тракт.
  • Предпазват от рак на черния дроб – Проучване установило, че плъховете, хранени с обелки от ябълки имали с 57% по-нисък риск от рак на черния дроб.
  • Контролират диабета - Пектинът в ябълките осигурява на организма галактуронова киселина, която намалява нуждите на организма от инсулин и може да помогне в лечението на диабет.
  • Отслабване – Бразилски проучвания установили, че жените, които ядат три ябълки или круши на ден губят повече килограми, докато са на диета, в сравнение с жените, които не ядат ябълки, докато спазват диета.
  • Подсилват имунната система - Проучване показва, че яденето на 100 г ябълки на ден, може да има антиоксидантно действие, което се равнява на около 1500 мг витамин С.
  • Богат източник на фибри – Една голяма ябълка осигурява на организма почти 30% от минималното количество фибри, които трябва да се консумират дневно.