дневник на храненето

11 съвета как да си водим дневник на храненето

23.04.2013

Много експерти по хранене са съгласни, че воденето на хранителен дневник е от решаващо значение за успеха при здравосоловното хранене. Поддържането на визуален запис на постиженията, мотивира повечето хора и ги приближава до успеха. Простото записване на нещата, които сте яли през деня, ще ви позволи да следите приема си на калории и сами да го контролирате.

Воденето на хранителен дневник е много ефективен метод, тъй като може да ви помогне да определите доколко сегашните ви хранителни навици са здравословни. Освен това ще ви даде информация дали приемате достатъчно плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни и белтъци всеки ден и ще ви помогне да следите дали приемате въглехидрати, мазнини и белтъци в необходимите пропорции.

Ето няколко насоки, които ще Ви помогнат да създадете идеалния хранителен дневник:

  • Използвайте специален бележник за вашия хранителен дневник – Не се опитвайте да си водите записки на различните бележки хартия. Вместо това, си купете един малък бележник, в който да записвате необходимата информация. Направете бележника си достатъчно малък, за да можете да го носите със себе си – навсякъде!
  • Записвайте емоциите си – Хранителният дневник може да се използва не само за да следите храната. Проследяването и преразглеждането на емоциите си всеки път, когато ядете, ще ви помогне да разберете моделите, които ви правят уязвими към вредната храна и ще можете да ги избегнете следващия път.
  • Записвайте всички храни, но не непременно всяка калория – Следенето на всяка калория в диетата може да направи задачата трудна. Вместо това си записвайте храната, която ядете в приблизителни калории, както и количеството.
  • Записвайте водата, която пиете - Водата е вашият приятел. Не само, че е без калории, но също така хидратира организма и ви кара да се чувствате по-заситени.
  • Записвайте часовете, в които ядете и пиете – Това ще ви помогне да ограничите късното хранене, както и да следите броя порции и техния размер.  Не забравяйте, че късното хранене (след 8 часа вечерта) е враг на отслабването, а също и че е за предпочитане да ядете по-малки порции, но по-често през деня.
  • Записвайте физическите дейности, които извършвате – Това ще ви даде представа дали изразходвате погълнатите калории всеки ден.
  • Записвайте необходимата информация непосредствено след консумация на храна или напитка – Това ще ви помогне да опишете по-точно усещанията си в момента на хранене. Освен това ще Ви гарантира, че не сте забравили да впишете дадена храна. Ако нямате време да го направите веднага след хранене, няма проблем – направете го възможно най-скоро.
  • Поставете си цели – По този начин ще можете да следите развитието им в дневника си. Например, ако имате за цел да пиете поне 6 чаши вода на ден, слагайте си по едно плюсче всеки ден, когато успеете да го изпълните. Поставянето на цели наистина може да ви помогне да ги достигнете  по-бързо!
  • Не променяйте често хранителните си навици, докато се придържате към хранителен дневник, освен ако вашият личен лекар не ви е дал конкретни указания за това. В противен случай няма да сте в състояние да разберете защо и от какво качвате и сваляте килограми.
  • Кажете истината - Нищо няма да се получи като се опитвате да изглеждате добре в дневника си, прикривайки допълнителните калории, които се приели.
  • Правете обобщение в края на седмицата – На нова страница, съберете общия брой на калориите за цялата седмицата. Също запишете и теглото си. След като попълните цялата книга, ще видите колко калории са Ви необходими за да поддържате определено тегло. Освен това ще можете да видите седмиците, в които сте намалили или увеличили теглото си. Може би дори ще разберете факторите, които ви карат да приемате повече или по-малко храна.

Воденето на дневник не е трудно за ден или два. Воденето на хранителен дневник в продължение на дълъг период от време, изисква повече отдаденост, но пък ще доведе до по-здравословни навици по отношение на храненето.