цветове плодове и зеленчуци

Какво показват цветовете на плодовете и зеленчуците?

23.04.2013

При хранене с различно оцветени плодове и зеленчуци, ще получиш най-доброто от всички ползи за здравето. Всеки плод или зеленчук с различен цвят съдържа уникални компоненти, които са от съществено значение за здравето ти.

 

Червените плодове и зеленчуци

Те имат големи ползи за здравето, включително предотвратяване на сърдечно-съдови заболявания и намаляване на риска от рак. Червеният цвят се асоциира със сила, здраве и страст. Зеленчуците и плодовете от червената група са богати на желязо и калий. Те също съдържат фитохимикали като ликопен и антоцианини, които помагат на организма в борбата с много болести. Тези фитохимикали имат изключителни функции против стареене и за защита от рак. Червените плодове и зеленчуци са чудесни за имунната система и могат да помогнат, когато човек е слаб, анемичен и уязвим за вирусите.

Червеният цвят на тези плодове и зеленчуци се дължи на съдържанието на ликопен в тях. Ликопенът е антиоксидант, който неутрализира свободните радикали в организма. Той е известен с това, че подпомага паметта и намалява  риска от някои видове рак. Примери за плодове и зеленчуци, богати на ликопен, са :доматите, дините, розовият грейпфрут и гуавата. Ликопенът става още по-силен при готвене. Храни с високо съдържание на ликопен са: доматената супа, доматения сос, доматеното пюре, соса за спагети и др.

 

Оранжевите и жълтите плодове и зеленчуци

Те са пълни с каротиноиди, витамин С и много други хранителни вещества, които имат роля при защитата на нервната система, за здравето на очите и за предотвратяване на сърдечно-съдови заболявания. Бета-каротинът, който се преобразува от тялото във витамин А, играе важна роля за поддържане на здравата кожа, както и за подсилване на имунната система. Заедно с магнезия и калция, той помага за изграждането на силни кости.

Цитрусовите плодове, които са основно оранжеви или жълти на цвят, също съдържат различни фитохимикали, които могат да предпазят от рак. Някои от тях действат като антиоксиданти и могат действително да предотвратят попадането на канцерогенни вещества в тялото ти.

Зелените плодове и зеленчуци

Зелените плодове и зеленчуци са богати на фибри, фолиева киселина, лутеин, зеаксантин, калций, бета-каротин и витамин С. Лутеинът, естествен антиоксидант, който се съдържа в зелените зеленчуци и плодове, заедно с зеаксантинът помага за поддържане здравето на очите и понижаване на риска от развитие на свързана с възрастта дегенерация на макулата. Също така зелените листни зеленчуци съдържат фолиева киселина, която е много важна за бременните жени, тъй като намалява риска от вродени увреждания на бебето. Основните хранителни вещества, съдържащи се в зелените зеленчуци и плодове, предпазват от рак и високо ниво на лошия холестерол, регулират храносмилането и подобряват функционирането на имунната система.

 

Сините и лилавите плодове и зеленчуци

Освен че изглеждат страхотно, лилавите и сините плодове и зеленчуци са едни от най-здравословните храни, които можеш да ядеш. Сините и лилавите плодове и зеленчуци съдържат високи нива на антоцианини, мощни антиоксиданти, които предотвратяват множество болести. Антоцианините защитават клетките от окислително увреждане, предотвратяват сърдечно-съдови заболявания, инсулт и рак. Тези плодове и зеленчуци са много важни за паметта и здравословното остаряване. И най-хубавото е, че сини и лилави плодове и зеленчуци са достъпни през цялата година!

 

Бели плодове и зеленчуци

Въпреки липсата на цвят, здравословните ефекти на белите плодове и зеленчуци не са по-малко от тези на цветните им роднини. Всъщност, някои от хранителните им вещества не се намират в пъстрите плодове и зеленчуци. Белите плодове и зеленчуци съдържат химикал, наречен алицин, който е известен за понижаване на нивото на „лошия“ холестерол, както и високото кръвно налягане. Те също така влияят много добре за подсилване на имунната система. Хранителните вещества в белите плодове и зеленчуци стимулират Б и Т-клетките, основните регулатори на имунната защита. Те също така намаляват риска от рак на дебелото черво, на простатата и на гърдата.

 

Най-вероятно никога не си се замислял защо плодовете и зеленчуците са различно оцветени. Но тези цветове говорят много за хранителните им качества. Важно е да разнообразяваш приема си на плодове и зеленчуци, за да извлечеш най-доброто от тях.